Leer hoe u phishing of identiteitsdiefstal op internet kunt voorkomen
In een steeds globalere en gecomputeriseerde wereld zijn op internet gebaseerde DLR-parijss aan de Orde van de dag. Het wetboek van Strafrecht bevat in totaal negen verschillende soorten cybercriminaliteit. Misschien wel de meest voorkomende is phishing of identiteitsdiefstal die, via valse pagina ' s of e-mails, stelen van vertrouwelijke informatie van gebruikers zoals wachtwoorden, kaartnummers of bankrekeningen, onder andere. In dit artikel vertellen we je hoe je phishing kunt voorkomen met eenvoudige tips en trucs.
Het fenomeen in cijfers: 120.000 aanslagen en meer dan 14 miljoen euro schade per jaar
De vindingrijkheid van hackers om ermee weg te komen vordert in een onstuitbaar tempo: online fraude wordt steeds moeilijker te identificeren en phishing-typen vermenigvuldigen zich. Volgens het National Institute of Cybersecurity waren er in 2014 ongeveer 18.000 gevallen van identiteitsdiefstal op internet. , cijfer dat steeg tot 120.000 in 2018 . De gegevens over dit fenomeen in Nederland zijn vooral alarmerend: volgens Kaspersky Lab is ons land een van de meest getroffen door deze praktijk, achter Guatemala en Brazilië. De meest voorkomende phishing-aanval is die van de bank, hoewel bekende bedrijven zoals Paypal, Mapfre of Mercadona hun naam via internet betrokken hebben gezien bij dit type dlr-parijss. Hoewel de cijfers niet exact zijn, wordt geschat dat de verliezen veroorzaakt door deze criminele activiteit ver boven de 14 miljoen euro per jaar liggen.
Hoe een phishing-aanval plaatsvindt
De procedure is altijd hetzelfde: via spam-e-mails die allerlei soorten instellingen imiteren, leiden cybercriminelen slachtoffers om naar nep-pagina ' s waar ze vertrouwelijke informatie invoeren die onmiddellijk van hen wordt gestolen. Imitaties van logo ' s en andere functies worden steeds succesvoller, dus het identificeren ervan op het eerste gezicht is niet zo eenvoudig als het lijkt. Met de gegevens in hun bezit, de cybercriminelen kunnen toegang krijgen tot de e-mail-of bankrekeningen van hun slachtoffers en deze naar believen gebruiken .
Tips om jezelf te beschermen tegen phishing
Het feit dat phishing een steeds geavanceerdere praktijk is geworden, betekent niet dat het onmogelijk is om het te detecteren. Om jezelf te beschermen tegen phishing, als gebruikers, de beste tool die we tot onze beschikking hebben is voorzichtigheid. Wees op uw hoede voor die berichten die u vragen om persoonlijke gegevens te verstrekken geen enkel type instelling vraagt dergelijke informatie per telefoon of e-mail, noch vraagt het om uw identiteit te verifiëren. Controleer het adres van de afzender en als het bijvoorbeeld uw bank is, kunt u het beste contact met hen opnemen om de authenticiteit van de e-mail te verifiëren.
Wat betreft de hoofdtekst van de e-mail, gooi die weg die standaard begroetingen gebruiken zonder Personalisatie of spelfouten bevatten. Het is belangrijk dat u niet op de links klikt of de bijlagen van verdachte e-mails downloadt en wees op uw hoede voor die berichten die geschenken of speciale aanbiedingen beloven . Zorg er ten slotte voor dat de pagina ' s die u bezoekt het https-beveiligingsprotocol gebruiken, omdat dit betekent dat de informatie privé en veilig wordt verzonden en maak sterke wachtwoorden voor uw verschillende accounts.
Wat te doen als u het slachtoffer bent van een internet phishing scam
Je hebt het niet gemerkt en... Zasca, ze hebben het in je geslopen! In dat geval moet u onmiddellijk handelen om de gevolgen te minimaliseren. Het eerste is om uw bank te bellen om uw bankrekening te blokkeren en zo ongewenste transacties te voorkomen. De tweede stap is Meld een phishing-zaak aan de bevoegde autoriteiten aangezien zij de technologische Onderzoeksbrigade van de Nationale Politie zijn, waar u een klacht kunt indienen op een politiebureau of online, of bij de groep telematische misdrijven van de Guardia Civil, ook via een online formulier.
Tot slot is samenwerking tussen burgers essentieel om dergelijke misdrijven op het Internet op te sporen. Laat het bedrijf weten dat u slachtoffer bent geweest van dit soort cybercriminaliteit om de nodige veiligheidsmaatregelen in te stellen en andere gebruikers op de hoogte te stellen van de situatie die zich heeft voorgedaan.