Cryptocurrencies, steeds dichter bij de sportwereld
Alternatieve valuta ' s zijn booming en hun deelname aan verschillende industrieën is erin geslaagd om hun imago wereldwijd te consolideren. Bij sportevenementen wordt hun aanwezigheid steeds duidelijker. Zozeer zelfs dat cryptocurrencies een van de sectoren zijn geworden met de meeste sponsoring van sportinstellingen, na andere meer traditionele takken te hebben overtroffen.
De rol van cryptocurrencies in de Superbowl
De finale van American football is mogelijk het meest bijeenroepende evenement in de sport op commercieel niveau . Jaar na jaar strijden de grootste bedrijven om sponsoring van de wedstrijd, omdat het een ideale ruimte is om de aandacht van het publiek te trekken en een merk te consolideren. De centrale plaats van cryptocurrencies in dat aspect in de Superbowl van dit jaar was zo groot dat velen het definieerden als een "Crypto Bowl".
Zo is de incidentie van deze industrie in de sponsoring van sportevenementen, dat in de Super Bowl vijf Cryptocurrency koop-en verkoopplatforms de som van 7 miljoen dollar betaalden voor de gestandaardiseerde 30 seconden advertentieruimte. In feite, een van hen, Coinbase, kwam om te betalen voor een hele minuut, en resulteerde in een buitengewoon virale advertentie die werd gerepliceerd in alle media.
De aankondiging bevatte een QR-code waarmee US $ 15 in bitcoin werd weggegeven voor nieuwe gebruikers van de operator.: een echt handelssucces met welkomstbonuslogica . Bovendien werd door het scannen van de code de deelname aan een trekking van $3 miljoen in de vorm van bitcoin opgenomen.
Naast Coinbase waren de andere cryptocurrency-makelaars die de Superbowl sponsorden, Crypto.com eToro, E-Trade en FTX. Deze bekendheid van bedrijven in het veld is een echt symptoom van de huidige markt: alternatieve en gedecentraliseerde valuta ' s zijn geworden een belangrijk deel van Moderna finance . De platforms van Trading ze zijn een van de machtigste industrieën in de economie geworden.
Door zo zwaar te investeren in het meest drukke evenement van het jaar, stuurt het gebied van cryptocurrency-investeringen een duidelijke boodschap: ze zijn een sector om rekening mee te houden en ze zijn op gelijke voet met de andere marktleiders.
De sponsoring van voetbalclubs, steeds vaker voorkomend
Om zich te vestigen als authentieke sponsors van sport, is er één tak die de cryptocurrency-industrie niet uit het oog mag verliezen, en dat is voetbal. De laatste tijd zijn de banden tussen deze sector en de belangrijkste clubs en verenigingen dus uitgebreid. Zo veel zelfs, dat de Argentijnse voetbalbond (AFA), ondertekend twee contracten met vergelijkbare bedrijven in negen maanden (Socios.com en dan Binance. Dit leverde een onverenigbaarheid van overeenkomsten dat had in de rechtbank moeten worden geregeld.
Voor het grootste deel zijn de overeenkomsten tussen cryptocurrency-bedrijven en sportentiteiten gericht op creatie van Fan Tokens . Dit vertegenwoordigt een soort speciale valuta van elke club of vereniging, die door fans kan worden verworven. Hoewel het kan worden gebruikt als een beleggingsactiva of betaalmethode, meestal deze token het doel is om fans de kans te geven om rechtstreeks bij te dragen aan hun club.
Socios.com het is een van de bedrijven met de grootste aanwezigheid in LaLiga Santander de Nederland. Hij heeft Fan Tokens ontwikkeld voor clubs als FC Barcelona, Atlético de Madrid, Valencia CF en Levante UD, naast vele anderen uit het continent zoals PSG, en zelfs teams uit Latijns-Amerika zoals miljonairs uit Colombia. Hij heeft ook een voet in toernooien zoals de NBA en NFL. Tot 2022 zijn er meer dan 120 van dergelijke overeenkomsten ondertekend. Andere gerelateerde bedrijven, zoals Binance, gaan ook in die richting en ze worden steeds meer geconsolideerd als sportsponsors .
Een van de meest voorkomende commerciële overeenkomsten met voetbalclubs en andere sportorganisaties betreft de oprichting van NFT ' s ( niet-fungibele tokens ) . Deze vertegenwoordigen virtuele objecten die niet kunnen worden uitgewisseld zoals cryptocurrencies, maar worden verzameld als digitale kunstwerken. Veel clubs hebben zeer goede ervaringen op dit gebied, zoals Valencia. In andere gevallen is de overeenkomst echter niet voorspoedig verlopen, zoals in het geval van FC Barcelona.
Het systeem dat komt
Deze superioriteit van de platforms voor het kopen en verkopen van cryptocurrencies geeft aanwijzingen over de financiën van de eenentwintigste eeuw, en over de veranderende omstandigheden op de wereldmarkt . De economische kracht lijkt van hand te veranderen, en dit heeft ontelbare implicaties voor alle productieve actoren. De cryptocurrency-trend zal naar verwachting niet alleen de sport beïnvloeden, maar ook nog grotere problemen in de komende jaren.