De regulering van reclame van cryptoassets wordt geïmplementeerd
Door een bepaling van de National Securities Market Commission (CNMV) moeten de aankondigingen van de cryptocurrency-industrie voldoen aan de protocolregels. Ze hebben met name te maken met risicopreventie en verantwoordelijkheidsbesef bij het beleggen. De verordening is sinds februari van kracht en de effecten ervan zijn al zichtbaar.
De veranderingen in cryptocurrency-advertenties
De geest van de regelgeving van de CNMV (National Securities Market Commission) is gekoppeld aan de veilige investeringscampagnes . Deze verordening, die op 10 januari van dit jaar is goedgekeurd, is een reactie op het fenomeen van verslaving aan aandelenbeleggingen. In overeenstemming met de bepalingen van de autoriteit moeten communicatie van bedrijven die crypto-activadiensten aanbieden, de echte risico ' s van de praktijk aankondigen.
Volgens de CNMV, elk bericht gericht aan potentiële investeerders in Nederland focussen op crypto-activa zal worden beschouwd als reclame, vooral wanneer uw aankoop wordt aangemoedigd of de winst die u kunt maken wordt vermeld. De bedrijven die zich toeleggen op de marketing van deze producten moeten worden geregistreerd en de kenmerken van de reclamecampagne aankondigen: duurperiode, activiteitsdata, gezocht publiek, onder anderen.
Een van de belangrijkste veranderingen is dat advertenties voeg een preventiebericht toe Beleggen in crypto-activa is niet gereguleerd, het is mogelijk niet geschikt voor particuliere beleggers en het volledige geïnvesteerde bedrag gaat verloren."Het zal ook verplicht zijn dat een link naar bronnen van informatie over het onderwerp verschijnen, met de aankondiging: "het is belangrijk om de risico' s van deze investering te lezen en te begrijpen die op deze locatie in detail worden uitgelegd.”
Wat betreft de inhoud van commerciële communicatie, kunnen er geen verwijzingen zijn naar eerdere inkomsten van gebruikers zonder het tijdstip van terugkeer te vermelden. Dit is gericht op reflecteer meer echte perspectieven van beleggen met cryptocurrencies en andere tools met blockchains. Veel particuliere beleggers speculeren met grote rendementen op de korte termijn, wanneer bekend is dat dit geen waarschijnlijke uitkomst is. Met betrekking tot taal moeten superlatieve en kleine bijvoeglijke naamwoorden worden gerechtvaardigd met verifieerbare informatie, om sensationele berichten te vermijden die het algemene publiek verwarren.
Volg de voetafdruk van de nieuwe commerciële Gigant
De CNMV kan de activiteit van crypto-activabedrijven niet uit het oog verliezen. Sinds de sponsoring van sportclubs door casino ' s en bookmakers werd verboden, beleggingsmakelaars ze kregen grondgebied in dat gebied . Steeds meer professionele teams hebben sponsors van het veld van cryptocurrencies naast de clubs die hun NFTs ontwikkelen. Op internationaal niveau was de aanwezigheid van deze industrie op de Super Bowl van dit jaar onvermijdelijk: de advertenties van investeringsplatforms hadden een aanzienlijke impact op de markt en op het publiek.
Daarom wil de hoogste financiële instelling van Nederland de zaak laten begeleiden. De nieuwe verordening impliceert een voorafgaande kennisgeving door reclamebedrijven , met een opzegtermijn van tien dagen voor de campagne. In deze mededeling moeten de agentschappen de vereiste documentatie opnemen. De belangrijkste focus van de CNMV is massale reclame.
De aankondigingen, naast, ze moeten informeren dat cryptocurrencies een industrie zijn zonder officiële regelgeving , en dat zij niet worden beschermd door het depositogarantiefonds of het Beleggersgarantiefonds. De juridische status van cryptocurrencies kan echter op middellange termijn veranderen, gezien de snelle uitbreiding van het gebruik ervan.
De psychologische risico ' s van onverantwoordelijk beleggen
De laatste jaren zijn ze ontdekt pathologisch gedrag van beleggers , vooral sinds de opkomst van digitale platforms en de verspreiding van cryptocurrencies. Mensen zonder informatie over het onderwerp kunnen hun verwachtingen misleiden en uiteindelijk meer verliezen dan hun geld. In die zin is de verslaving aan crypto-investeringen vergelijkbaar met gokverslaving .
Daarom gaan de belangen van officiële instanties, zoals de CNMV, via de communicatie van de risico ' s van beleggen . Allereerst hebben de autoriteiten een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat bedrijven geen misbruik maken van verkeerde informatie van het publiek om gemakkelijk geld te krijgen. Vervolgens is het van essentieel belang om de fundamentele kwesties van de praktijk te verduidelijken, zodat het publiek het belang van opleiding in financiën begrijpt om succesvol te investeren.
Sinds het begin van de pandemie is het bereik van digitale beleggingsapps geradicaliseerd. Van de Korea Gambling Addiction Help Center ze hebben erop gewezen dat consulten voor verslaving aan Trading ze verdrievoudigden in een paar maanden. Deze gegevens zijn symptomatisch voor wat er ook gebeurt in Europa, waar cryptocurrencies een massaal digitaal goed zijn geworden.